Thursday, July 31, 2008

Muktamar Sanawi KPIJ kali ke-41

KPIJ telah mengadakan Muktamar Sanawi yang ke-41 pada 27 Julai 2008 bertempat di Taski/Tahfiz Al Firdaus Klang Selangor bermula pukul 11.30 pagi dan berakhir kira-kira 2.00 petang. Dalam Ucapan Dasar YDP KPIJ, saudara Abd Aziz Bin Ali mengangkat tajuk "Membina Jati Diri Pendakwah" yang pada hemat saya cukup praktikal yang menggariskan halatuju jiwa roh gerakan pendakwah. Beliau menyentuh pelbagai aspek antaranya menyoroti 50tahun gagasan dakwah KPIJ di persada dakwah, memugar gagasan perjuangan, senjata pendakwah, sirah nubuwah, cabaran strategi dan agenda bertindak. Pada akhir sesi, perlantikan pimpinan kanan KPIJ Pusat diumumkan seperti berikut:

YDP : ZAINUDIN BIN ZAKARIA

TYDP : ABDUL AZIZ BIN ALI

SUA : MOHAMMAD KHAIRULLAH B. MOHD ZAINUDIN

BENDAHARI : SHAKINAH BINTI ALI

EXCO : SUFFRI BIN ABDUL BASIR
SARAH AYU BINTI ABDUL RAHMAN
MOHD HAFIZ BIN MOHD DASAR
MUHAMMAD HAMKA BIN IDRIS
NOOR SYAZWANI BINTI AHMAD SHIHAB
MOHD AZAMUDDIN BIN AHMAT MISKAM
WAN MUHAMMAD FADLI (saya)
Mudah-mudahan dengan muhasabah ini, dapat memperkasakan usaha-usaha dakwah khususnya di negeri Johor ini. Saya mengucapkan setinggi-tinggi jutaan penghargaan dan terima kasih kepada rakan-rakan penganjur, sahabat-sahabat KPIJ, adik-adik dan sahabat-sahabat dari KPIJ kampus-kampus Lembah Klang, mantan KPIJ, rakan NGO dan rakan-rakan yang terlibat dalam menganjurkan Muktamar ini sama ada secara langsung atau tidak langsung serta yang hadir pada majlis ini dan PROJET '08 serta semua yang terlibat dalam menjayakan program kali ini.

Allahu Akbar,
Allahu Akbar, Walillahilham.

Hanis (KPIJ UIAM Nilai) dan sahabatnya makan
Sempat lagi peace tu! sebelum makan

Control macho nampak

Solehah-solehah (Akhawat)

Amboi, celoteh apa tu! Ni yang jeles ni!

Bos (Aliemran, KPIJ UIAM Gombak) mengawal anak-anak buahnya (peserta)

Mesra-mesra lagi! Taaruf lagi

Control ayu lah tu

Pesta makan durian sampai kenyang bengkak

Bab tolong sisters ni, Khairullah rajin sungguh

Dah makan durian sambung makan ayam pulak

Senaman pagi dimulakan dengan bacaan Asma Ul Husna dan lagu "Hidup Biar Berjasa"

Senaman dimulakan dengan bacaan doa daripada saudara Khairullah (KPIJ UIAM Gombak)
Eh, turn siapa pula nak nyanyi ni?










Muktabirin dan muktabirat

SUA KPIJ Pusat '07/'08, saudara Zainudin Bin Zakaria

Ucapan dasar YDP KPIJ Pusat '07/'08, saudara Abdul Aziz Bin Ali

Pengerusi tetap (saya) sedang berucap, hormat sikit!

Barisan saf KPIJ Pusat sesi '07/'08

Ucapan pembubaran Jawatankuasa KPIJ Pusat sesi 2007/2008 daripada YDP KPIJ Pusat

Aku gila kuasa selepas pembubaran pimpinan saf KPIJ Pusat sesi '07/'08










Keluarga besar KPIJ

Friday, July 11, 2008

Muktamar Sanawi KPIJ kali ke-41 dan PROJET ‘08

Muktamar Sanawi KPIJ kali ke-41 dan PROJET ‘08
Assalamu'alaikum WBT.

Dijemput saudara / saudari pimpinan KPIJ Pusat, wakil PKPIM Pusat, wakil-wakil KPIJ kampus, gabungan kampus, ahli-ahli KPIJ dan semua hadir ke PROJET & Muktamar KPIJ. Butiran program adalah seperti berikut:
Tarikh : 26 & 27 Julai 2008
Tempat : TASKI/Tahfiz Al Firdaus Klang
Penginapan : TASKI/Tahfiz Al Firdaus Klang
Kemudahan pengangkutan disediakan dari UKM, UM, Masjid Nilai dan Pusat Asasi UIAM PJ pada 26 Julai '08 ke tempat program
(Perjalanan kira-kira 1jam 15minit dari KL dan 2jam perjalanan dari Nilai ke tempat program)
Cara lain ke tempat prog ialah dengan menaiki bas Rapid KL nombor E4 (bayar RM3 sehala) di Stesen Pasar Seni dan berhenti di Terminal Bas Klang (dalam bandar diraja Klang). Kemudian, tel saya Cik Wan Fadli, 0177628025 untuk urusan pengambilan peserta dari Terminal Bas Klang ke tempat program

[ Nota* Stesen Pasar Seni ini terletak di Stesen Putra LRT Pasar Seni dan berdekatan dengan Terminal Bas Ekspres Puduraya (bagi peserta datang dari Johor @ selatan yg tidak biasa & tidak mahir di bandaraya KL ini dinasihatkan apabila anda sampai sahaja di Puduraya sila tanya orang di sekeliling kebanyakannya tahu di mana terletaknya Stesen Putra LRT Pasar Seni ini kerana jalan kaki ke sana hanya 5-10minit dari Puduraya. Jika masih tidak berani berjalan kaki dan membawa banyak muatan, disyorkan naik Star LRT di belakang Puduraya dan berhenti di Stesen Masjid Jamek. Kemudian, tukar naik Putra LRT ke Stesen LRT Pasar Seni.Kos & masa naik kedua-dua LRT ini kira-kira RM3 & lebih 10minit berbanding jalan kaki hanya 5-10minit dari Puduraya ke Stesen Putra LRT Pasar Seni). (Bagi mereka yang datang dengan kenderaan persendirian dari Selatan, sila hubungi saya dulu untuk perbincangan lanjut) ]
Bayaran program dan muktamar : RM5
Untuk maklumat lanjut hubungi 013-2229724 (Khairullah)
Bersama dengan ini, disertakan tentatif penuh untuk rujukan. Sebaik-baiknya, buat pendaftaran (hubungi no. tel Khairullah di atas) sebelum 22 Julai 2008 (Selasa). Sila maklumkan pada rakan-rakan. Inilah peluang untuk saudara / saudari mengenali KPIJ dengan lebih dekat dan tepat.

Tentatif
Sabtu (26 Julai 2008)
10.00 pg : Pendaftaran peserta & wakil-wakil kampus
10.30 : Sesi Penerangan dan Taklimat
Oleh : Sdr Mohammad Khairullah Bin Mohd Zainudin, TYDP KPIJ
11.00 pg : Slot1 Tak Kenal Maka Taaruf
Oleh : Sdr Sidek Bin Roslan, EXCO Pembina KPIJ
1.00 ptg : Makan tengahari / Solat Zohor
2.30ptg : Slot2 Latihan dalam Komuniti
Tema : Ukhuwwah
Oleh : Sdr Adlan, EXCO Latihan & Pembangunan PKPIM
4.30ptg : Solat Asar
5.30ptg : Riadah Berstruktur
Oleh : Sdr Mohd Hafiz Bin Mohd Dasar, NYDP KPIJ
6.30ptg : Makan malam / Kendiri
7.30mlm : Solat Maghrib / Al Ma’thurat / Kuliah Maghrib
Oleh : Sdr Hamka Bin Idris, EXCO Dakwah & Tarbiyah KPIJ
8.30mlm : Solat Isya’ berjemaah
9.00mlm : Slot 3 KPIJ & Akademi
Oleh : Sdr Zainudin Bin Zakaria, Setiausaha Agong KPIJ
Oleh : Sdr Muhammad Aliemran Bin Norasid, Mantan Amir KPIJ Kampus Pusat Asasi UIAM PJ
11.30mlm : Tadabbur Al Quran / Kembara mimpi

AHAD (27 Julai 2008)
5.00 pg : Qiamullail
5.30 pg : Solat Subuh / Al Ma’thurat / Kuliah Subuh
Oleh : Firdaus Bin Abd Hamid, NYDP2 KPIJ (Mahasiswa Tahun Akhir Ijazah Sarjana Muda Syariah Universiti Al-Azhar Kaherah Mesir)
7.00 pg : Sarapan Pagi / Kendiri
8.00 pg : Muktamar Sanawi KPIJ kali ke-41
Semua
12.00 tgh : Majlis Penutup & bertolak pulang

Alatan yang perlu dibawa : Pakaian formal [ Kemeja atau T-shirt berkolar (lelaki) dan Baju Kurung (perempuan) ], baju melayu&samping, pakain solat, pakaian Sukan (T-Shirt KPIJ sekiranya ada) / Pakaian sukan yang menutup aurat dan tidak ketat , alatan mandi, peralatan tidur, bantal, selimut
Sebarang pindaan akan dimaklumkan
(Nota* KPIJ=Kesatuan Pelajar Islam Johor ; PROJET=Program Jejak Darul Ta'zim)

Tuesday, July 8, 2008

Istikharah

Solat Istikharah ialah solat yang disunahkan oleh setiap ummat islam, dalam menentukan pilihan dari beberapa pilihan yang diragukan (bimbang didalam memilih salah satu yang paling baik baginya). Dengan kata lain, Solat Istikharah ialah solat untuk meminta petunjuk daripada Allah S.W.T. untuk menentukan satu pilihan di antara beberapa pilihan yang tepat dan baik. Solat Istikharah ini boleh di tunaikan pada siang hari atau malam hari sebelum tidur.
Jumlah roka'at solat istikharah ialah sebanyak 2 roka'at, pada raka'at pertama sebaiknya sehabis membaca Surah Al-Fatihah hendaklah membaca Surah Al-Kafirun dan pada raka'at kedua membaca Surah Al-Ikhlas. Setelah selesai solat, berdoalah sebagaimana berikut : " Ya Allah, Ku mohon kepadaMu agar Engkau memilihkan mana yang terbaik buatku, dan aku memohon kepadaMu ketentuan dengan qudrahMu, dan aku memohon kepadaMu akan kurniaanMu yang agung, kerana sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mengetahui sedang aku ini tidak mengetahui dan Engkaulah yang mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah, jika memang telah Engkau ketahui perkara ini ...................... baik bagiku dalam urusan agamaku, kehidupanku dan akibat perkaraku, maka takdirkanlah ia untukku dan mudahkanlah ia untukku serta berkatilah di dalamnya untukku. Tetapi, jika Engkau ketahui bahawa perkara ini .................... buruk untukku dalam agama ku, kehidupanku dan akibat urusanku, maka hindarkanlah ia dariku jauhkanlah aku daripadanya, dan takdirkanlah sesuatu kebaikan untukku di mana saja, lalu redhoilah aku bersamanya".
Aku cari bukan harta bertimbun-timbun,
Untuk hidup kaya,
Aku cari bukan wang berjuta-juta,
Untuk hidup bergaya,
Aku cari bukan kawan-kawan,
Untuk hidup sekadar berfoya-foya,
Aku cari mana dia Al-Ghazali,
Aku cari mana dia Al-Shafie,
Kita bongkar rahsia kitab suci,
Cari panduan,
Kita bongkar rahsia sunah Nabi,
Cari pedoman,
Aku hidup kerana Dia Rabbi,
Dialah teman,
Dialah wali,
Dia mencukupi,
Aku hidup bererti,
Menikmati damai abadi.

Sunday, July 6, 2008

Fitnah

Fitnah adalah satu amalan negatif dan sangat mudah untuk disalahgunakan. Ia sering jadi senjata sesetengah pihak yang mungkar. Matlamatnya supaya golongan mungkar terus hidup segar dan berakar. Matlamatnya supaya penjunjung dan penegak kebenaran pula dilihat oleh masyarakat sebagai kelompok yang kotor dan tercemar.
Fitnah juga boleh dijadikan senjata oleh segelintir manusia yang sangat-sangat gila kuasa, gila takhta dan gila harta. Golongan seperti ini akan menggunakan fitnah ke atas sesiapa sahaja yang disifatkan boleh menghalang nafsu, kemungkaran dan kerakusan mereka.
Sebab itulah fitnah tidak memilih mangsa. Tidak peduli orang besar. Tidak peduli orang kecil. Sesiapa sahaja yang perlu disesah, disesahlah secara habis-habisan. Sesiapa sahaja yang perlu dibelasah, dibelasahlah sampai lunyai.
Lazimnya, seseorang individu yang lurus, ikhlas dan jujur jadi mangsa fitnah kerana kebenaran yang dijunjung dan ditegakkan olehnya boleh menjejaskan kelompok yang mungkar, tamak dan haloba. Seseorang individu yang lurus, ikhlas dan jujur juga jadi mangsa fitnah akibat hasad dengki, dendam, cemburu, iri hati, khianat, dan lain-lain sifat mazmumah yang sejenis dengannya. Inilah bahana fitnah. Akibat fitnah, seseorang individu yang tulus, ikhlas, dan jujur boleh ditukarkan menjadi seorang manusia yang berimej kotor, buruk dan tercemar. Seseorang yang sangat berjasa dan masih terus berjuang untuk menjunjung dan menegakkan kebenaran boleh dituduh dengan pelbagai celaan, hinaan, dan kata nista yang panjang berjela dan tak berpenghujung.
Bagaimanapun, kesan sesuatu fitnah bergantung kepada jenis saluran fitnahnya. Kalau fitnah itu disebarkan menerusi surat layang, maka tidak parahlah kesannya. Kalau fitnah itu disebarkan secara lisan, tak sejauh manalah kesannya. Tetapi, kalau fitnah itu disebarkan menerusi sutarkhabar atau internet, parahlah padahnya.
Media massa juga memainkan peranan penting kerana menyiarkan sesuatu berita yang tidak tahu di mana hujung pangkalnya yang akhirnya akan membawa kepada fitnah di kemudian hari. Cerita yang benar ditutup, tidak didedahkan serta dibongkarkan. Tetapi yang sebaliknya pula akan disiarkan. Ini semua untuk kepentingan duniawi pihak-pihak tertentu yang menaungi media-media massa ini dengan turut mempolitikkan medium ini.
Sebab itulah fitnah berbahaya kepada kelangsungan seseorang individu, seseorang pemimpin, sesuatu kerajaan, dan sesebuah negara yang memperjuangkan kebenaran dan keadilan. Fitnah juga boleh menyebabkan kemerdekaan, kedaulatan dan integriti wilayah sesebuah negara-bangsa hancur dan musnah. Fitnah juga digunakan oleh orang yang kuat atau negara-negara kuasa besar ke atas orang yang lemah atau negara-negara yang lemah, mundur atau kelas ketiga.
Al-Quran ada menyebut, angkara fitnah adalah lebih besar bahayanya daripada pembunuhan. Hadis Nabi pula ada menyatakan, fitnah itu empat puluh kali lebih buruk daripada berzina. Firman Tuhan dan hadis Nabi ini membuktikan, fitnah memfitnah adalah amalan keji. Fitnah memfitnah adalah dosa besar. Fitnah memfitnah boleh menyebabkan sesuatu masyarakat rosak. Fitnah memfitnah boleh menjadikan sesuatu organisasi jadi hancur lebur.
Tetapi, siapa yang peduli akan firman dan hadis seperti di atas? Orang bukan Islam seperti Presiden Amerika Syarikat, George W Bush, mungkin tidak tahu mengenai hukum fitnah memfitnah. Sebab itu dia balun ikut suka hatinya sahaja. Dia balun Iraq cukup-cukup, semata-mata menerusi fitnah. Sebab itu juga dia sesah dan belasah Afghanistan habis-habisan sampai jadi padang jarak padang tekukur.
Tetapi, yang kita semua ni macam mana yang mengaku Islam? Bagaimana pula kepada mereka yang menjaja fitnah di kedai-kedai makan? Mereka yang menjaja fitnah di hotel-hotel lima bintang, di kota-kota besar, di pejabat persendirian, di pejabat-pejabat kerajaan, di Parlimen dan macam-macam lagi itu bagaimana? Segelintir individu yang menyebar fitnah menerusi internet bagaimana? Segelintir manusia yang bergelumang dengan fitnah di tahap atasan bagaimana?
Mereka semua orang Islam. Mereka semua tahu akan wujudnya firman Tuhan dan hadis Nabi ini mengenai fitnah. Tetapi, apakah halnya sehingga mereka terlalu ralit sangat dengan fitnah memfitnah? Apa sebab sampai mereka seolah-olah ketagih sangat dengan perbuatan memfitnah, menabur fitnah dan mendengar fitnah?
Begitulah hakikatnya fitnah. Dalam sesebuah parti siasah, fitnah adalah senjata tajam yang boleh menghakis maruah, merendahkan martabat dan membinasakan kerjaya seseorang ahli politik.
Ironinya, tukang fitnah tidak peduli akan firman Allah atau Hadis Nabi. Pihak yang menerima dan mendengar fitnah juga dengan sewenang-wenangnya mengulangi fitnah tersebut tanpa sedikit rasa bersalah atau berdosa. Kesannya, amalan fitnah memfitnah pun terus hidup hingga sekarang.

Friday, July 4, 2008

Taubat Si Penabur Fitnah

Saad bin Abi Waqash pernah diangkat sebagai Amir di kota Kufah. Dia telah menjalankan pemerintahan dengan bijak, adil dan baik. Walaupun demikian ada di kalangan manusia yang tidak suka kepadanya telah menabur fitnah dan mengadu kepada Amirul Mukminin Umar bin Khattab ra. Untuk mengetahui dari perkara yang sebenarnya, Khalifah telah menghantar seorang penyiasat ke Kufah. Orang ini pergi dari satu masjid ke masjid lainnya untuk menanyakan hal Saad kepada rakyat Kufah. Semua orang yang ditanya, tidak ada yang mengatakan sesuatu tentang Saad kecuali baik.
Pada akhirnya utusan Khalifah sampai ke sebuah masjid yang di situ terdapat seorang lelaki yang dikenali sebagai Abu Saadah. Lelaki ini mengatakan bahawa Saad bin Abi Waqash tidak membahagi secara adil, tidak ikut ke medan pertempuran dan tidak adil dalam memutuskan sesuatu perkara.
Apabila Saad mendengar tentang fitnah yang ditaburkan oleh lelaki itu, dia berdoa kepada Allah SWT. “Ya Allah, jika sekiranya orang itu berkata dengan bohong, maka panjangkanlah usianya, panjangkan kefakirannya dan timpakan beberapa fitnah kepadanya.”
Ibnu Umair yang menceritakan kisah ini berkata: “Aku melihat lelaki itu dalam keadaan yang sangat tua sehingga bulu alisnya sampai menutup matanya kerana ketuaan. Hidupnya dalam keadaan fakir.”
Bila dikatakan kepadanya: “Bagaimanakah keadaanmu?”
Dia menjawab: “Aku telah menjadi orang yang terlalu tua dan menderita. Aku telah terkena doa Saad, oleh kerana itu, aku bertaubat kepada Allah, untuk tidak mengulangi lagi perbuatanku yang suka memfitnah itu.”

Taubat Para Askar
Pada suatu hari Syeikh Baqan sedang berada di tepi sungai. Tiba-tiba sebuah perahu yang memuat sekumpulan tentera lalu di sungai itu. Di dalam perahu tersebut banyak terdapat arak dan benda-benda terlarang lainnya. Syeikh yang berada di tebing sungai tahu akan barang-barang terlarang yang ada di dalam perahu itu dengan kasyafnya.
“Wahai pahlawan! Bertakwalah kamu kepada Allah dan naiklah engkau ke darat!” teriak Syeikh Baqan.
Akan tetapi orang-orang yang ada di dalam perahu itu tidak memperdulikan seruan itu, bahkan menoleh pun tidak. Melihat kedegilan mereka, Syeikh Baqan berseru kepada sungai: “Wahai sungai yang tunduk kepada Allah! Berilah pembalasan terhadap orang-orang jahat itu.”
Tiba-tiba air sungai bergelora menghempas perahu mereka sehingga hampir saja karam. Pada saat itu mereka memohon maaf kepada Syeikh Baqan dan menyatakan taubatnya. Mereka betul-betul menyesal dan air sungai kembali tenang seperti sebelumnya sehingga mereka turun dengan selamat. Sejak itulah mereka sering berziarah ke rumah Syeikh Baqan.

Taubat Seorang Pegawai Tinggi
Sari As-Saqati bercerita bahawa pada suatu hari dia sedang memberi arahan di sebuah masjid jamik. Tiba-tiba datang seorang pemuda dengan pakaian yang mewah dan dikawal oleh beberapa orang pengiring. Dia duduk di masjid itu dan mendengarkan syarahan. Ketika itu Sari berkata: “Adalah suatu keajaiban bagi orang yang sangat lemah berani menentang orang yang sangat kuat.”
Wajah si pemuda berubah sebaik saja mendengar ucapan Sari, dan terus pulang. Keesokan harinya Sari mengajar lagi sebagaimana biasa. Pemuda yang semalam datang dengan berpakaian mewah, sekarang hanya memakai pakaian biasa dan tanpa pengawal.
“Wahai tuan guru! Apakah maksud perkataan tuan yang semalam itu?” tanya orang muda itu kepada Sari.
“Tidak ada yang lebih kuat selain Allah, dan tidak ada yang lebih lemah selain manusia. Akan tetapi manusia berani menentang Allah dengan bermaksiat kepadaNya. Bukankah itu suatu keajaiban?” Jawab Sari.
Pemuda itu tertunduk mengingatkan dosa-dosa yang telah dilakukannya, kemudian dia pulang dengan seribu tanda tanya di hatinya, apakah Allah mahu mengampunkan dosa-dosa yang pernah dilakukannya itu? Apakah Allah akan menerima taubatnya? Keesokan harinya dia telah datang lagi kepada Sari.
“Wahai tuan Sari! Tunjukkan kepada saya jalan menuju Allah,” kata pemuda itu.
“Ada dua cara untuk sampai kepada Allah. Yang pertama dengan mengerjakan semua yang terkandung di dalam Al-Quran, yakni solat, zakat, puasa, haji dan lain-lain pekerjaan. Yang kedua dengan cara meninggalkan segala-galanya selain Allah, kemudian dia tidak tinggal melainkan hanya di masjid atau di tempat-tempat yang sunyi dengan menghabiskan masa untuk beribadah kepada Allah.”
“Kalau begitu, aku tidak akan menempuh melainkan jalan yang lebih dekat,” kata pemuda itu.
Selepas berkata demikian, pemuda itupun keluar menuju padang pasir dan menghabiskan masanya untuk beribadah kepada Allah serta memohon ampun atas segala dosa yang pernah ia lakukan.
Beberapa hari kemudian orang-orang dari istana sibuk mencari Setiausaha Kerajaan yang tidak pulang ke istana. Orang yang mengetahui dia mendengarkan syarahan Sari As-Saqati, datang dan bertanya kepadanya.
“Tuan guru Sari tahukah tuan kemana perginya pemuda yang datang ke sini beberapa hari yang lalu?”
“Aku tidak tahu, melainkan ada seorang pemuda sifatnya begini dan begitu,” jawab Sari.
“Dia itulah Ahmad bin Yazid, Setiausaha Kerajaan ini,” jawab mereka.
Sari As-Saqati menerangkan bahawa si pemuda telah memilih jalan pintas menuju Allah. Dia sekarang tengah beribadah, diharap pihak istana jangan risau.
Sementara ibu si pemuda itu agak kecewa kerana gara-gara Sari As-Saqati anaknya telah meninggalkan jawatannya sebagai orang kanan kerajaan dan menjadi seorang sufi.
Apabila pemuda itu datang, Sari segera memberitahukan kepada keluarganya. Merekapun datang. Si ibu menangis melihat keadaan anaknya yang hidup glamour itu tiba-tiba memakai baju kasar dan buruk sebagaimana biasanya seorang sufi. Mereka cuba memujuk si pemuda agar meneruskan pekerjaannya lagi, namun dia sudah tidak mahu.
“Engkau telah tergamak membuatku menjadi janda dan anak kita menjadi yatim padahal engkau masih hidup,” kata isteri lelaki itu. “Bawalah anak ini ke mana engkau pergi.”
Lelaki itu lalu menanggalkan pakaian mewah anaknya dan ditukarnya dengan pakaian kasar seperti seorang darwisy. Melihat itu, si ibu langsung menyambar anaknya dan menanggalkan baju kasar di badannya, lalu digantikannya dengan baju istana. Kemudian mereka meninggalkan Setiausaha Kerajaan yang telah menjadi Darwisy itu masuk ke hutan belantara.
Beberapa hari kemudian ada orang datang kepada Sari memberitahukan bahawa bekas Setiusaha Kerajaan itu sedang terbaring di atas tanah perkuburan dan meminta tuan guru Sari agar datang ke sana. Sesampainya di sana, Sari mendapati pemuda itu sedang nazak di atas tanah.
“Tuan datang agak lambat,” kata pemuda itu kepada Sari. Selepas menyebut Kalimah Tauhid, pemuda itupun meninggal dunia.
Sari As-Saqati segera pulang untuk memberitahukan orang ramai dan mengambil alat-alat pengkebumian, tapi sesampainya di tengah jalan dia telah berjumpa dengan orang ramai lengkap membawa alat-alat untuk penyelenggaraan jenazah. Mereka mendakwa telah mendengar suara bahawa Setiusaha Kerajaan telah meninggal dunia sebagai hamba yang dicintai Allah.

Taubat Gabenor yang Zalim
Diceritakan bahawa di masa hidup Sayyidah Nafisah ada seorang gabenor zalim yang suka menyeksa rakyatnya tanpa alasan yang munasabah. Suatu hari dia telah memerintahkan kepada beberapa orang pegawainya agar menangkap seorang yang dikehendaki untuk diseksanya.
Mendengar dirinya akan ditangkap, orang yang dikehendaki itu lari ke rumah Sayyidah Nafisah minta perlindungan dan ja-minan. Bagaimanapun petugas gabenor dapat mengesannya. Orang yang dikehendaki ketakutan apabila petugas gabenor datang untuk menangkapnya.
“Insya Allah setelah engkau menghadapnya, engkau akan dibebaskan. Pergilah jangan takut, semoga Allah akan menghijab kamu dari penglihatan orang-orang yang zalim,” kata Sayyidah Nafisah kepada orang yang akan dizalimi.
Maka pergilah lelaki itu bersama orang-orang gabenor yang zalim sehingga sampai di istana. Para petugas yang mengawalnya membawa lelaki itu ke hadapan gabenor yang sedang duduk di balai penghadapan.
“Mana orang yang saya suruh tangkap itu?” tanya gabenor kepada para petugas.
“Yang berdiri di hadapanmu itulah,” jawab mereka.
“Betul Mana? Aku tidak nampakpun,” kata gabenor kebingungan.
“Ini dia tuan, takkan tidak nampak,” kata mereka lagi.
“Sungguh aku tidak melihatnya,” kata si gabenor. “Pelik betul, apa yang terjadi dengan dia?”
Sebelum dibawa ke sini, dia telah pergi ke rumah Sayyidah Nafisah dan memohon doa. Lalu beliau berdoa: “Semoga Allah menghijab kamu dari penglihatan orang-orang yang zalim.” Kata para petugas memberikan keterangan.
“Masya Allah kalau begitu aku memang zalim. Apakan jadi kalau semua orang yang teraniaya dihijab oleh Allah dari penglihatanku?” kata gabenor. “Ya Allah, ya Tuhanku! Sesungguhnya aku bertaubat kepada-Mu.”
Gabenor kelihatan sangat menyesal dan takut, lalu dibukanya tutup kepalanya. Kerana dia telah betul-betul bertaubat, tiba-tiba dia melihat lelaki yang dikehendakinya berdiri tegap di hadapannya. Dia meminta maaf dan mengecup kepala lelaki itu. Lalu dikeluarkannya beberapa helai baju yang bagus dan sejumlah wang dan diberikannya kepada lelaki itu sebagai rasa syukurnya. Selepas itu gabenor yang telah bertaubat itu mengeluarkan sejumlah hartanya lagi dan disedekahkannya kepada fakir miskin. Dia juga mengantar utusan kepada Sayyidah Nafisah dengan membawa wang seratus ribu dirham untuk diberikan kepada beliau.
Wang itu diterima oleh Sayyidah Nafisah lalu dibukanya ketika itu dan dibahagi-bahagikan kepada orang lain yang memerlukannya sehingga habis.
“Wahai Sayyidah Nafisah! Seandainya engkau tinggalkan sedikit wang untuk membeli buka puasa kita, kan baik,” kata perempuan-perempuan sufi yang ada di sekitarnya.
“Ambillah benang yang telah kupintal dengan tanganku sendiri dan jual. Hasilnya belikan makanan untuk buka kita.” Kata Sayyidah.
Pergilah perempuan itu menjual benang hasil pintalan tangan Sayyidah Nafisah yang mulia itu, dan hasilnya dibelikan makanan untuk berbuka puasa mereka. Dengan demikian, Sayyidah Nafisah tidak mengambil sedikitpun wang yang diberikan oleh gabenor.

PATI

Pada hari Sabtu (28 Jun) yang lalu, sewaktu dalam perjalanan pulang selepas menghadiri Seminar Ta’dib Islami Siri 5 di Anjung Rahmat, aku terserempak dengan satu operasi. Ceritanya bermula begini, semasa aku berjalan kaki dari Masjid Jamek ke Pasar Seni aku mendengar bunyi siren di hadapan tetapi kelibat kenderaan siren tidak pulaku nampak. Perkara pertama yang terdetik dalam fikiranku adalah ada kemalangankah atau ada kes jenayah atau lain-lain kes ke yang melibatkan anggota polis, hospital atau bomba berdekatan Puduraya? Aku terus berjalan. Apabila aku melalui lorong di depan Mydin, aku terkejut dengan kehadiran anggota yang berpakaian uniform hijau. Secara spontan, aku meneka “Ini anggota JPA3 ni dari pakaian mereka”. Aku bertanya dalam hati “Ada kerja apa yang JPA3 ini buat di tengah-tengah cuaca yang panas terik ketika ini”. Aku terus berjalan menyelusuri kedai di depan bangunan Kotaraya dan kemudian ternampak dua buah trak lori JPA3 lalu aku pun mendekati lori tersebut. Alangkah terperanjat aku apabila mendapati di dalamnya terdapat manusia yang berwajah melayu (seperti aku) tetapi kusut masai dan aku mula dapat meneka operasi apa ini. Kebetulan di sebelah lori yang pertama itu berdiri seorang anggota JPA3 mungkin yang berpangkat besar sebab banyak bintang di uniformnya serta tidak turut sama menjalankan operasi di sekitar Mydin, Pasar Seni dan stesen bas Puduraya. Niat hati nak bertanya betul-betul dapat aku realisasikan apabila berjumpa dengan bos operasi ini. “Ada buat apa ini cik?” “Operasi PATI” jawabnya ringkas. Betul tekaanku. Aku kemudiannya pergi meninggalkan kawasan itu setelah keadaannya menjadi lebih sibuk dan bising. Sambil berjalan pergi, aku kasihan melihat PATI ini diperlakukan seperti di dalam zoo tapi aku rasa memang pun patut diperlakukan begitu kerana mereka telah melanggar undang-undang di negara kita maka mereka mesti terimalah padahnya, ini belum lagi mengikuti prosiding undang-undang yang seterusnya lagi. Aku merasakan perlunya operasi PATI sebegini dilakukan selalu supaya dapat menghapuskan ribuan PATI yang cari makan secara haram di negara ini, yang banyak menimbulkan masalah penempatan setinggan haram, membawa penyakit, lebih banyak mencacatkan pemandangan dan yang paling teruk sekali terlibat dalam melakukan rompakan besar-besaran dan lain-lain lagi aktiviti jenayah yang kritikal. Setelah berada jauh dari tempat tersebut, baru aku teringat nak ambil gambar operasi ini lalu aku mengambil gambar tapi hanya dari jauh. Kesimpulannya, operasi sebegini sepatutnya dilakukan seminggu sekali atau sebulan sekali sebagai langkah pencegahan awal fenomena-fenomena negatif ini daripada terus menular berlaku.
Gambar akan menyusul nanti

Wednesday, July 2, 2008

Asy-Syahid Imam Hasan al-Banna di dalam sebuah muktamar khusus kepada mahasiswa pernah menyebutkan perihal dua golongan pemuda yang lahir dalam politik yang berbeza di negara masing-masing. Idea ini masih tetap kekal relevan sebagai perbahasan.
Menurut al-Banna, mahasiswa atau pemuda yang lahir dalam sebuah negara yang sedang bergolak akan lebih cepat matang berbanding pemuda yang lahir dalam negara yang tiada masalah, tenang tanpa kekacauan politik atau tiada peperangan.
Jika dilihat zaman pergolakan sekitar 50-an, 60-an, 70-an yang menyaksikan peperangan-peperangan melawan penjajah British dan Jepun, maka pemuda pada zaman itu berkualiti lebih berbanding pemuda yang lahir pada zaman senang sekarang.
Penyair, pimpinan politik, penguasa negara, pemimpin parti, wartawan atau apa sahajalah kerjaya pada zaman itu lebih dihormati kini, lantaran idea-idea itu lahir sebagai respon ke atas zaman-zaman pergolakan yang dilalui mereka.
Namun, pada hari ini pun tidak semuanya senang. Masih ada keluarga yang senang serta yang susa h. Hasan al-Banna mengaitkan perihal kemahasiswaan dan kepemudaan dengan negara yang sedang mereka nikmati udaranya, airnya dan tanahnya.
Sebenarnya, kita boleh merendahkan sedikit peru mpamaan organisasi negara ini dengan organisasi keluarga. Kita boleh berkata begini. Pemuda yang lahir dalam keluarga susah lebih berkualiti berbanding pemuda yang lahir dalam keluarga yang senang.
Yang lahir dalam keluarga susah itu lebih berdikari (berdiri di atas kaki sendiri) hidupnya bermandiri sementara yang lahir dalam keluarga senang itu akan hidup bergantungan dan tak pandai berusaha mencari wang sendiri kerana semua diperolehi dengan mudah.
Generasi pertama yang hidup pada tahun kesusahan sekitar 50-an, 60-an, 70-an telah pun berhasil membina kehidupan sendiri dan mungkin mereka tidak mahu anak-anak mereka hidup menderita susah, lalu mereka menabur kemewahan kepada anak-anak mereka.
Inilah salah asuhan. Akhirnya, generasi kedua telah rosak, dibinasakan oleh harta benda orang tua mereka sendiri. Di universiti, bukanlah satu pemandangan yang aneh dan pelik apabila melihat anak-anak muda berkereta mewah dan di dalamnya ada rakan-rakan yang menemani mereka berlibur. Tentu sekali mereka ini ramai yang ber'couple'.
Kalau ditinjau lebih teliti dan dekat, mereka ini adalah anak kepada usa hawan, saudagar, orang-orang kenamaan yang barangkali punya gela ran Dato' Seri, Tan Sri serta pelbagai lagi. PTPTN tidak pula menyiasat dari mana mereka dapat kemewahan sebegini. Mereka inilah anak-anak bangsawan yang mungkin bangkit sebagai pemimpin negara pada masa depan yang tidak menghiraukan derita orang lain.
Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di blog ini dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat blog ini hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Tajuk-tajuk yang dikupas lebih kepada masalah-masalah / persoalan-persoalan asas tentang Islam (persoalan paling asas dengan menggunakan logik akal (berpandukan bidang agama,akauntan,ekonomi,doktor,kejuruteraan,undang-undang & IT yang penulis pelajari sikit setiap bidang) dan ayat Quran/Hadith),adab adat budaya warisan kita,perkara-perkara dunia&pengalaman kisah hidup penulis. Perhatian! Penulis hanya orang biasa & bukannya Ustaz

Diharap pengunjung dapat meninggalkan tanda lawatan anda di shoutbox ya