Thursday, May 21, 2009

Larian Ruqaya jadi ikutan Nurul Syafiqah

BERPAKAIAN menutup aurat seharusnya tidak menghalang pembabitan atlit wanita Islam dalam menceburi bidang sukan dengan ia dibuktikan pemenang emas 200 meter Sukan Asia Doha 2006, Ruqaya Al Ghasara dan semangat itulah yang cuba dijejaki Nurul Syafiqah Dawood .

Atlit kelahiran Melaka itu memenangi emas dalam acara 400m lari berpagar 18 tahun, dan menjadikan atlit Bahrain itu sebagai inspirasinya untuk membuktikan tiada penghalang buat seorang wanita yang berpakaian litup untuk mencapai kejayaan dalam bidang olahraga.

Dengan menyarung pakaian yang menutupi seluruh tubuhnya ala Ruqaya di Doha, Nurul Syafiqah meluncur laju melepasi semua halangannya untuk memenangi emas dengan catatan 65.66s diikuti Nor Alimzani Said dari Terengganu dengan Nur Hafiza Che Ishak meraih gangsa buat Kelantan

"Ya, saya memang menjadikan Ruqaya sebagai idola saya. Saya mula berminat untuk mengikutinya selepas menyaksikannya pada Sukan Asia Doha ketika saya berada pada tingkatan satu.

“Pakaian ini saya beli di sebuah kedai di Melaka," kata pelajar Sekolah Sukan Bandar Penawar, Johor, yang petah berkata-kata.

Dan bukan penampilan Ruqaya saja yang mahu diikutinya malah Nurul Syafiqah berazam untuk membanggakan negara di temasya Sukan Olimpik.

"Cita-cita saya adalah untuk menjadi juara Olimpik," kata Nurul Syafiqah.

Sebelum ini, bakatnya dikesan ketika Tingkatan Satu oleh jurulatih, Mohd Poad Kassim dan menurut pengurus pasukan Melaka, Noraziah Kassim, Nurul Syafiqah adalah atlit yang diletakkan sebagai sandaran pada Sukma 2010 di Melaka nanti.

No comments:

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di blog ini dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat blog ini hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Tajuk-tajuk yang dikupas lebih kepada masalah-masalah / persoalan-persoalan asas tentang Islam (persoalan paling asas dengan menggunakan logik akal (berpandukan bidang agama,akauntan,ekonomi,doktor,kejuruteraan,undang-undang & IT yang penulis pelajari sikit setiap bidang) dan ayat Quran/Hadith),adab adat budaya warisan kita,perkara-perkara dunia&pengalaman kisah hidup penulis. Perhatian! Penulis hanya orang biasa & bukannya Ustaz

Diharap pengunjung dapat meninggalkan tanda lawatan anda di shoutbox ya