Tuesday, May 26, 2009

Powell sokong tutup Guantanamo

WASHINGTON 25 Mei - Keputusan Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama untuk menutup kem penjara di Teluk Guantanamo, Cuba mendapat sokongan padu daripada dua tokoh tentera semalam, sekalipun anggota Kongres menentang pemindahan tahanan ke AS.

Bekas Setiausaha Negara, Colin Powell yang juga bekas pengerusi ketua turus bersama dalam pentadbiran Republikan, dan pengerusi ketua turus bersama sekarang, Laksamana Michael Mullen, dalam wawancara berasingan di televisyen berkata, kem penjara dalam 'perang menentang keganasan' itu hendaklah ditutup.

"Sejak enam tahun lalu saya merasakan Guantanamo patut ditutup, dan saya melobi dan mengemukakan alasannya kepada bekas Presiden George W. Bush," kata Powell dalam wawancara dengan televisyen CBS.

Bekas Naib Presiden, Dick Cheney mengetuai serangan Parti Republikan ke atas Obama kerana janjinya untuk menutup kem penjara itu pada Januari depan tanpa rancangan untuk menangani kes kira-kira 240 suspek pengganas yang masih ditahan di sana.

Ahli Kongres Demokrat juga menentang pemindahan suspek berkenaan ke penjara di AS, sehingga memaksa Obama mempertahankan dasar-dasar keselamatan beliau dalam satu ucapan utama pada minggu ini.

Dalam wawancara dengan televisyen ABC, Mullen berkata, beliau sudah lama menyokong penutupan kem Guantanamo kerana ia menjadi simbol untuk puak pelampau menarik anggota baru bagi memerangi Amerika.

Beliau bagaimanapun mengakui masalah untuk memutuskan langkah yang patut diambil terhadap suspek yang dianggap terlalu berbahaya untuk dibebaskan tetapi tidak boleh dibicarakan, dan bagaimana hendak memastikan tahanan yang dibebaskan tidak kembali memerangi AS. - AFP

No comments:

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di blog ini dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat blog ini hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Tajuk-tajuk yang dikupas lebih kepada masalah-masalah / persoalan-persoalan asas tentang Islam (persoalan paling asas dengan menggunakan logik akal (berpandukan bidang agama,akauntan,ekonomi,doktor,kejuruteraan,undang-undang & IT yang penulis pelajari sikit setiap bidang) dan ayat Quran/Hadith),adab adat budaya warisan kita,perkara-perkara dunia&pengalaman kisah hidup penulis. Perhatian! Penulis hanya orang biasa & bukannya Ustaz

Diharap pengunjung dapat meninggalkan tanda lawatan anda di shoutbox ya