Thursday, June 17, 2010

Kg Bandar

Seram sejuk masuk Masjid Sultan Alaeddin (macam masuk Istana Sultan Abu Bakar,Johor) tapi disebabkan masjid ialah tempat beribadah saya masuk macam tiada rasa apa-apa ke rumah Allah ini dan kemudian sempat menunaikan solat tahiyatul masjid dan beredar keluar. Terfikir dalam hati, baru masuk Masjid Sultan Alaeddin dah belum masuk Istana baginda lagi yang terletak bersebelahan dengan masjid. Kepada pelancong luar,pelajar atau badan bukan kerajaan yang ingin membuat kajian di sini pun boleh. Selepas beredar dari masjid,saya tidak berkesempatan ke Istana Sultan Alaeddin kerana tiada kamera untuk mengambil gambar-gambar sebagai kenangan. Saya pun singgah menikmati pisang goreng yang terletak berdekatan.Murahnya, sekeping pisang yang sebesar separuh telapak tangan berharga 10 sen satu.Jadi, saya pun membeli banyak dan makan sepuas-puasnya.Nak tahu berapa saya makan.Tak boleh, rahsia. Kata penduduk asal (penjual pisang) di sini “kalau Sultan ke-6 tak berpindah ke Klang,tempat nil ah jadi Bandar Diraja dan naik jadi bandar,bukannya kampung-kampung begini”
“Betul juga,bukannya Klang yang jadi Bandar Diraja” dalam hati saya berkata. Lawatan pertama kali ke sana pada 10 Mei 2010, 3.04ptg sedikit sebanyak merungkap sejarah negeri Selangor yang saya tidak tahu selama ini. Keesokan harinya (11 Mei 2010) saya berkesempatan untuk masuk ke Istana Sultan Alaeddin pula (yang kini dijadikan muzium) namun tidak ada yang menarik dalam muzium ini kerana perabot-perabot asal dalam muzium ini telah dikeluarkan (tidak seperti Muzium Sultan Abu Bakar Johor yang perabotnya masih tersusun di dalamnya). Cuma saya tertarik pada penciptaan reka bentuk luar muzium ini yang bercirikan seni bina dari negara Asia Timur dan India.Selang beberapa hari kemudian, saya telah menemubual penduduk asal tentang sejarah di sini.Inilah hasil kajian yang telah saya dapat “Sultan Alauddin dan Sultan Abd Samad memerintah di sini. Ada 3 tempat pemerintahan di Selangor iaitu Jugra,Bukit Melawati Kuala Selangor dan Klang. Mula-mula pemerintahan Sultan pertama samapai ketiga di Bukit Melawati, Sultan keempat sampai kelima di Jugra dan Sultan keenam sampai kelapan di Klang.Sultan ke-6 iaitu Sultan Hishamudin pindah ke Klang.Makam Sultan Selangor ada sebuah di Jugra, 3 buah makam di Bukit Melawati dan 3 buah makam di Klang.Walaupun Sultan Alaeddin (Sultan ke-5) memerintah di Jugra tapi baginda disemadikan di Bukit Melawati.Sultan Abd Samad je dimakamkan di atas Bukit Jugra (mangkat tahun 1898). Senarai Sultan Selangor
Sultan Selangor
1)
2)Ibrahim
3)Mohd
4)Abd Samad
5)Alauddin Alam Syah
6)Hishamudin Alam Syah
7)Salahuddin Abd Aziz Shah
8)Idris Shah (kini)
Sila hayati gambar yang saya paparkan ini

No comments:

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di blog ini dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat blog ini hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Tajuk-tajuk yang dikupas lebih kepada masalah-masalah / persoalan-persoalan asas tentang Islam (persoalan paling asas dengan menggunakan logik akal (berpandukan bidang agama,akauntan,ekonomi,doktor,kejuruteraan,undang-undang & IT yang penulis pelajari sikit setiap bidang) dan ayat Quran/Hadith),adab adat budaya warisan kita,perkara-perkara dunia&pengalaman kisah hidup penulis. Perhatian! Penulis hanya orang biasa & bukannya Ustaz

Diharap pengunjung dapat meninggalkan tanda lawatan anda di shoutbox ya