Wednesday, July 21, 2010

Muhammad Al-Fatih

Muhammad Al-Fatih? Siapakah dia? Jika pertanyaan ini diajukan kepada 1000 remaja muslim,mungkin hanya 1 di antaranya tahu jawapannya. Dialah pemuda muslim yang berusia 23 tahun berhasil memimpin penaklukan konstantinopel (sekarang bernama Istanbul),yang merupakan pusat peradaban barat di abad pertengahan. Sang pemuda ini berhasil mengambil alih Konstantinopel dari tangan kerajaan Bizantium yamg merupakan sambungan dari Roman Empire dan telah menguasai Konstantinopel lebih dari 10 abad.

Remaja sekarang lebih mengenal dan mengagumi keterampilan Einstein,Louis Pasteur dan Aristoteles daripada keterampilan Khawarizmi yang mengasakan system aljabar dalam dunia matematika, Ibn Sina (Avicenna) yang telah menulis buku “The Canon” yang telah menjadi buku rujukan utama di dunia kedoktoran Eropa selama lebih dari 5 abad dan Ibn Rushd (Averroes) yang fikiran-fikirannya telah mempengaruhi ahli-ahli falsafah terkenal ERropa seperti Roger Bacon, padahal ilmuwan-ilmuwan muslim ini sangat dikenal di dunia barat.

No comments:

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di blog ini dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat blog ini hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Tajuk-tajuk yang dikupas lebih kepada masalah-masalah / persoalan-persoalan asas tentang Islam (persoalan paling asas dengan menggunakan logik akal (berpandukan bidang agama,akauntan,ekonomi,doktor,kejuruteraan,undang-undang & IT yang penulis pelajari sikit setiap bidang) dan ayat Quran/Hadith),adab adat budaya warisan kita,perkara-perkara dunia&pengalaman kisah hidup penulis. Perhatian! Penulis hanya orang biasa & bukannya Ustaz

Diharap pengunjung dapat meninggalkan tanda lawatan anda di shoutbox ya