Sunday, November 30, 2008

Filem

Menonton filem bukan sekadar menonton. Walaupun gelak dan tangis akan berlangsung selama mana filem itu berlangsung. Tetapi betapa ruginya manusia, jika tidak mencari kebaikan dan apa-apa yang bermanfaat dalam filem yang ditontonnya itu. Saya berkata begitu kerana, setiap kali saya menonton filem, saya akan pastikan saya mendapat sesuatu mesej dan manfaat dalam filem tersebut. Baru-baru ini saya berkesempatan menonton filem wayang "Budak Kelantan" di pawagam berhampiran. Sinopsis dalam ceritanya begini

Buchek dan Jaha, dua teman sekampung dengan kehidupan berbeda. Buchek, seorang graduan manakala Jaha, lepasan Sekolah Henry Gurney. Zaman kanak-kanak dan ketenangan di bumi Kelantan ditinggalkan hanya untuk dipertemukan kembali di Kuala Lumpur, kota idaman yang juga kota penuh dugaan.
Pertemuan itu mendedahkan kehidupan hitam Jaha – pedagang dadah, perempuan dan liar, mendorong Buchek untuk membantu sehingga sanggup mengorbankan cintanya apabila menyedari temannya itu jatuh hati pada kekasihnya, Che Nor.
Buchek rela melepaskan Che Nor, namun mampukah cinta mengubah manusia seperti Jaha yang selama ini hidup berkiblatkan Barat itu? Salahkah Che Nor mempertahankan cintanya pada Buchek dengan alasan soal hati bukan sesuatu yang boleh diperdagangkan? Sedang Buchek pula mempertikaikan pendirian Che Nor yang dianggap lebih mementingkan diri daripada perintah Tuhan.
Satu pembunuhan berlaku lalu mencetuskan satu transisi dalam episod cinta dan hidup Jaha, Buchek serta Che Nor.

Antara pengajaran yang diperoleh…walau sejahat-jahat Jaha Amerika, namun tidak terlintas sedikit pun di hatinya untuk menyekat Buchek daripada berpegang pada akhlak dan akidahnya. Manakala Buchek yang begitu suci rela mengorbankan kasih sesama manusia demi merubah seorang sahabat agar sama-sama menjadi kekasih kepada maha pencipta. Gambaran darjat seorang perempuan yang amat murah akan tarafnya diluahkan oleh Jaha Amerika amat jelas dan sekaligus memberi kesedaran kepada perahu-perahu dara yang semakin hanyut di dunia realiti ini. Jarang sekali seorang pengarah muda begini amat berani untuk mempertaruhkan diri untuk berdakwah dalam bentuk seni layar ini.

No comments:

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di blog ini dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat blog ini hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Tajuk-tajuk yang dikupas lebih kepada masalah-masalah / persoalan-persoalan asas tentang Islam (persoalan paling asas dengan menggunakan logik akal (berpandukan bidang agama,akauntan,ekonomi,doktor,kejuruteraan,undang-undang & IT yang penulis pelajari sikit setiap bidang) dan ayat Quran/Hadith),adab adat budaya warisan kita,perkara-perkara dunia&pengalaman kisah hidup penulis. Perhatian! Penulis hanya orang biasa & bukannya Ustaz

Diharap pengunjung dapat meninggalkan tanda lawatan anda di shoutbox ya