Thursday, November 13, 2008

Mak nyah juga patut diharam

KUALA LUMPUR - ''Fatwa pengkid harus menyeluruh termasuk mengharamkan juga perbuatan lelaki yang menyerupai perempuan atau mak nyah.''
Itu pandangan Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin sebagai mengulas isu fatwa pengkid yang diputuskan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pada 23 Oktober lalu.
Menurutnya, pengkid dan mak nyah diharamkan dalam Islam tetapi fatwa itu hanya merujuk kepada pengkid sahaja.
Katanya, isu itu jika dibiarkan boleh mencetuskan kecelaruan dan pertikaian.
''Ia boleh dibincangkan secara terbuka tetapi perlu dilakukan dengan berhemah, bukan melalui demonstrasi,'' katanya ketika dihubungi semalam.
Sementara itu, Pengarah Institut Kajian Hadis, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS), Mohd. Farid Ravi Abdullah pula mahu isu itu dibincang secara tertutup.
Katanya, ini kerana hanya kumpulan kecil sahaja dalam masyarakat yang mempersoalkan fatwa berkenaan.

No comments:

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di blog ini dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat blog ini hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Tajuk-tajuk yang dikupas lebih kepada masalah-masalah / persoalan-persoalan asas tentang Islam (persoalan paling asas dengan menggunakan logik akal (berpandukan bidang agama,akauntan,ekonomi,doktor,kejuruteraan,undang-undang & IT yang penulis pelajari sikit setiap bidang) dan ayat Quran/Hadith),adab adat budaya warisan kita,perkara-perkara dunia&pengalaman kisah hidup penulis. Perhatian! Penulis hanya orang biasa & bukannya Ustaz

Diharap pengunjung dapat meninggalkan tanda lawatan anda di shoutbox ya