Thursday, November 6, 2008

Presiden baru

WASHINGTON: Presiden baru Amerika Syarikat, Barack Obama, mula membentuk barisan pentadbirannya menjelang 10 minggu lagi untuk memasuki Rumah Putih. Selepas mencatat sejarah menjadi Presiden kulit hitam pertama Amerika, semalam, beliau berdepan harapan yang amat tinggi bagi menyelesaikan kegawatan ekonomi global selain konflik peperangan di Iraq dan Afghanistan. Obama nyata pantas membina pasukannya ke Rumah Putih dengan meminta Rahm Emanuel, rakan politiknya dari Illinois untuk berkhidmat sebagai Ketua Staf Rumah Putih.

Beberapa wakil Demokrat mengesahkan Emanuel sudah ditawarkan jawatan itu, tetapi sama ada Emanuel menerima atau tidak setakat ini tidak dapat disahkan. Dengan beratus jawatan untuk diisi menjelang Obama memasuki Rumah Putih pada 20 Januari depan, Obama dan barisan pentadbirnya berdepan tekanan terutama daripada pelobi. Obama sebelum ini pernah merujuk pelobi politik dengan berkata: "Saya tidak akan kelabu dengan wang dan jika saya menjadi Presiden, mereka tidak akan ditawarkan bekerja di Rumah Putih."
Pada sebelah pagi semalam, beliau bersarapan dengan dengan isteri dan dua anaknya di rumah mereka di Chicago, sebelum ke gimnasium dan melawat pejabatnya. Rakan rapatnya berkata, Obama bercadang tidak keluar di tempat awam sehingga minggu depan selepas berjanji untuk mengadakan sidang akhbar. Obama juga dikatakan mula menerima taklimat mengenai perkara sulit daripada ketua perkhidmatan perisikan negara. Dengan menawarkan jawatan di Rumah Putih kepada Emanuel, Obama dikatakan menukar stail dan caranya mentadbir yang sebelum dikenali seorang yang tegas.
Emanuel pernah berkhidmat penasihat polis kepada Bill Clinton di Rumah Putih. Beliau kemudian beralih kepada sekotr pelaburan bank sebelum menang kerusi Perwakilan Chicago, enam tahun lalu. - AP

No comments:

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di blog ini dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat blog ini hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Tajuk-tajuk yang dikupas lebih kepada masalah-masalah / persoalan-persoalan asas tentang Islam (persoalan paling asas dengan menggunakan logik akal (berpandukan bidang agama,akauntan,ekonomi,doktor,kejuruteraan,undang-undang & IT yang penulis pelajari sikit setiap bidang) dan ayat Quran/Hadith),adab adat budaya warisan kita,perkara-perkara dunia&pengalaman kisah hidup penulis. Perhatian! Penulis hanya orang biasa & bukannya Ustaz

Diharap pengunjung dapat meninggalkan tanda lawatan anda di shoutbox ya