Friday, April 11, 2008

Doa tika jatuh cinta?

Ada orang bertanya adakah doa-doa tertentu apabila jatuh cinta. Jika kita bimbang ’ketelanjuran’ dalam cinta, kita alihkan rasa cinta kita kepada Allah dengan membanyakkan salawat, dzikir, istighfar dan solat sehingga kita tidak diperdayakan oleh nafsu, kalau kita tewas nafsu yang akan memperdayakan kita. Dalam pada itu, amalkan doa apabila jatuh cinta. Segala ruang kehidupan perlu berbekalkalkan doa untuk keselamatan dan istiqamah hatta dalam bercinta pun kita sentiasa perlu berdoa. Agar cinta kita diredhai dan diberkati Allah. , doa itu diambil dari sifat Allah, satu dari sifat2 Asmaul Husna, ia itu sifat Al-Muhaimin, sifat Allah Yang Maha Menjaga / Maha Memelihara. Sifat ini disebut-sebut di dalam Al Quran. Allah SWT bukan saja mencipta, bahkan Allah SWT juga menjaga, mengawal, mengurus ciptaanNya. Sentiasa memlihara dan memerhatikan setiap perbuatan dan perkataan kita Fadilat membaca Ya Allah Ya Muhaimin setiap masa agar terhindar daripada apa-apa bencana yang tidak kita sedari.Jika aku jatuh cinta, jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku padaMu.Ya Rabbana, jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripadaMu.Ya Rabbul Izzati, jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu.Ya Allah, jika aku rindu, jagalah rinduku padanya agar tidak lalai aku merindui syurgaMU. Ya Allah...Bila hamba bertemu dengan seseorangdan hamba jatuh cintaIzinkanlah hamba menjadi yang terbaik baginyadan dia yang terbaik bagi hambaYa Allah...Bila Hamba menjadi pasangan seseorangIzinkanlah diri hamba menjadi pelindung baginyaIzinkanlah diri hamba menjadi penyejuk hati baginyaIzinkanlah wajah hamba menjadi kesenangan baginyaIzinkanlah mata hamba menjadi keteduhan baginyaIzinkanlah pundak hamba menjadi tempat melepas keresahan baginyaIzinkanlah setiap perkataan hamba menjadi kesejukan baginyaYa Allah...Izinkanlah setiap pelukan menjadi jalan untuk lebih mendekat kepadaMuIzinkanlah setiap sentuhan menjadi perekat cinta kepadaMuIzinkanlah setiap pertemuan menjadikan kami bersyukur kepadaMuYa Allah...Izinkanlah hati yang sangat halus ini tidak pernah merasa tersakitiIzinkanlah hati yang rentan ini tidak pernah merasa terkhianatiYa Allah...Jiwa kami ada dalam genggamanMumaka izinkanlah jiwa kami selalu bertaut dalam cintaMuYa Allah...Permintaan terakhirku, semoga kami berdua selalu berada dalam perlindunganMu.Jawapan disediakan oleh Endok Sempo binti M Tahir, AJK Wanita JIM Pusat. Segala persoalan dan jawapan yang lalu boleh dilayari www.bicarakalbu.blogspot.com


"Ya Allah, jika aku jatuh cinta,
cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu,
agar bertambah kekuatanku untuk mencintaiMu.
Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta,
jagalah cintaku padanya
agar tidak melebihi cintaku padaMu
Ya Allah, jika aku jatuh hati,
izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu,
agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta semu.
Ya Rabbana, jika aku jatuh hati,
jagalah hatiku padanya
agar tidak berpaling pada hatiMu.
Ya Rabbul Izzati, jika aku rindu,
rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu.
Ya Allah, jika aku rindu,
jagalah rinduku padanya
agar tidak lalai aku merindukan syurgaMu.
Ya Allah, jika aku menikmati cinta kekasihMu,
janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirmu.
Ya Allah, jika aku jatuh hati pada kekasihMu,
jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMu.
Ya Allah, jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu,
jangan biarkan aku melampaui batas
sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu.
Ya, Allah izinkan hamba untuk senantiasa berada diantara hamba-hamba pilihanMu
yang ketika kulihat wajahnya mengingatkan aku pada keteduhan saat berjumpa denganMu,
ketika kudengar tangisnya mengingatkan aku pada sujud menghadapMu…

No comments:

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di blog ini dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat blog ini hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Tajuk-tajuk yang dikupas lebih kepada masalah-masalah / persoalan-persoalan asas tentang Islam (persoalan paling asas dengan menggunakan logik akal (berpandukan bidang agama,akauntan,ekonomi,doktor,kejuruteraan,undang-undang & IT yang penulis pelajari sikit setiap bidang) dan ayat Quran/Hadith),adab adat budaya warisan kita,perkara-perkara dunia&pengalaman kisah hidup penulis. Perhatian! Penulis hanya orang biasa & bukannya Ustaz

Diharap pengunjung dapat meninggalkan tanda lawatan anda di shoutbox ya