Wednesday, April 30, 2008

Faham jihad dan peperangan

AGAMA Islam dengan jelas berusaha untuk mendirikan tamadun, namun sesungguhnya sepanjang sejarah, bahkan dewasa ini melihat kepada peristiwa-peristiwa semasa, kekeliruan penganut-penganut agama Islam sering kali membawa kepada peperangan dan keganasan.
Mereka itu bukanlah yang pertama yang menyalahtafsirkan sabda Nabi Muhammad s.a.w. atau menyalahgunakan akidah mereka demi sebab-sebab yang mulia kononnya. Agama Kristian tidak juga terlepas daripada golongan dan kumpulan yang menyalahgunakan agamanya sendiri, tetapi media Barat kelihatan seolah-olah mentafsirkan bahawa agama Islam sendiri pada asasnya, bertanggungjawab menghidupkan keganasan dan perselisihan yang dilaporkan oleh sejarawan dan wartawan mereka. Mereka ini sering kali merujuk kepada istilah 'jihad’ yang ditakrifkan secara harfi supaya membawa maksud ‘perang suci’. Mereka menggunakan perkataan ini untuk menjelaskan tindakan golongan malahid, yakni yang menyimpang dari landasan kebenaran, tetapi mereka tidak pernah sama sekali berusaha menjelaskan faham ini dengan lebih lanjut. Kitab al-Quran menetapkan garis panduan akhlak bagi umat Islam, suatu usaha yang jelas demi membangunkan masyarakat yang baik. Tatalaku akhlaqiah ini merujuk kepada insane di peringkat jasmani dan juga rohani.
Semenjak zaman yang dikenali sebagai 'Renaissance’, umat Islam terbelenggu dengan kesulitan. Bermula dengan Pasitan Sepanyol dan Andalusia sehinggalah pembunuhan kejam etnik di Bosnia dan Chechnya, umat Islam terpaksa menahan penindasan puak penjajah, dan dari segi ekonomi serta ketenteraan. Melalui saluran media cetak dan sebagainya, agama Islam telah diberikan gambaran buruk berasaskan pandangan umum masyarakat; gambaran buruk ini pada asasnya disebabkan kejahilan, salah tafsir dan salah faham pihak siasah, media, masyarakat awam dan juga pada sesuatu keadaan atau peringkat; mereka yang dirujuk sebagai sarjana dan alim ulama. Istilah yang sering kali diguna pakai dan dihubungkaitkan dengan amalan zalim orang-orang tertentu, yang mendakwa mereka mengamalkan kezaliman tersebut di atas nama agama Islam, ialah istilah 'jihad’. Kepentingan faham istilah 'jihad’ memainkan peranan yang penting dalam rukyat Islami. Namun demikian, apakah sebenarnya maksud bagi istilah yang diguna pakai dengan begitu meluas dewasa ini?
Istilah 'jihad’ lazimnya disalahtafsirkan sebagai membawa maksud perang suci, yang seterusnya membawa erti keganasan dan pertumpahan darah. Walau bagaimanapun, dalam ruang lingkup Islami, dan dalam maksud harfinya, istilah ‘jihad’ membawa maksud ‘usaha yang bersungguh-sungguh’ – usaha yang diamalkan seseorang dengan sepenuh daya upayanya demi pencapaian suatu matlamat yang tulus. Ini merupakan suatu usaha yang bersifat aman damai, yang tidak sama sekali berunsurkan keganasan dan kezaliman. Pada hakikatnya istilah betul dan yang membawa maksud peperangan ialah istilah ‘qital’ dan ‘harb’. Hatta istilah pertama, yakni istilah ‘qital’ membawa maksud yang merujuk kepada mempertahankan diri, manakala istilah yang kedua, 'harb’ membawa maksud yang merujuk lebih kepada kezaliman ganas.
Takrif
Merujuk kepada takrif agama Islam dan ditafsirkan melalui kitab al-Quran, tiada sebarang bentuk ‘qital’ mahupun 'harb’ yang dianggap suci dalam apa jua keadaan sekalipun. Pada hakikatnya, keseluruhan nas kitab al-Quran dan agama Islam berkisar faham keamanan. Ramai yang tidak mengetahui atau memahami bahawa istilah ‘Islam’ juga merupakan istilah yang berkongsi kata akar dengan istilah ‘salam’ yang membawa maksud keamanan atau kesejahteraan. Bagi agama Islam, harb adalah tidak suci; dan dengan yang demikian, istilah ‘jihad’ mustahil membawa maksud perang suci. Terdapat waktu-waktu tertentu di mana perang diharuskan, dibenarkan, dan hatta dalam sesetengah keadaan, diterima. Namun, ianya mustahil dianggap suci. Perang hanya diterima sekiranya matlamatnya adalah untuk menegakkan keadilan. Dengan kata-kata lain, matlamat perang dalam keadaan yang dihuraikan tadi bertujuan mencari keadilan. Malahan, dalam perang, pihak musuh mesti dilayan secara adil. Sekiranya kemenangan dicapai dalam mana-mana peperangan demi menegakkan keadilan, maka harus dipastikan tiada unsur-unsur kezaliman, penindasan, pengabdian atau ketidakadilan terhadap pihak musuh atau rakyatnya. Demikian juga tiada wujud kawalan ke atas sumber-sumber kekayaan negaranya, rakyatnya atau kerajaan jajahan. Pemisahan rakyatnya dan juga perbuatan mendorong tindakan beradu antara sesama mereka juga dilarang. Keadilan dan kebebasan mesti ditegakkan. Kerjasama dan penerimaan kebudayaan lain serta rakyatnya juga adalah wajib.
Sebilangan ulama, ahli siasah dan sarjana Eropah, khususnya sejarawan, mempercayai bahawa penyebaran Islam, atau penerimaan agama Islam dilakukan berasaskan pedang disebabkan penyalah tafsiran mereka terhadap faham istilah ‘jihad’. Mereka juga mempercayai bahawa rakyat yang ditawan dipaksa supaya memilih sama ada memeluk agama Islam, bayaran cukai kepala kepada pemerintah Islami (jizyah) atau dibunuh. Mereka sebenarnya keliru akan dua faham, iaitu fath (liberation) dan jihad, yang difahami oleh mereka sebagai membawa maksud yang sama. Walau bagaimanapun, kekeliruan mereka ini adalah batil dan zalim sekiranya ditakrif dari segi sejarah.
Pada hakikatnya, pemelukan agama Islam yang berasaskan paksaan jarang-jarang sekali berlaku. Penakluk-penakluk Muslim lazimnya berhasrat menyebarkan seruan agama Islam dan mereka ternyata berusaha menguasai akal fikiran pemeluk agama Islam dan tidak pula memaksa mereka tersebut. Selain itu, jelas bahawa kebanyakan mereka yang memeluk agama Islam disedari mereka secara sukarela.
Istilah 'jihad’ dalam maksudnya yang meluas yang membawa maksud usaha yang gigih dan bersungguhsungguh tidak semestinya membawa kepada faham peperangan atau pertempuran. Ini adalah kerana usaha yang gigih dan bersungguh-sungguh fi sabil illah dapat diusahakan melalui jalan yang aman lagi adil dan bukannya ganas dan zalim. Faham jihad seharusnya boleh dianggap sebagai satu bentuk dakwah yang boleh diamalkan melalui saluran hikmah, akliah dan mantiqiah dan bukannya melalui saluran ganas menggunakan pedang atau ‘pujukan’ secara bersenjata.
Ayat-ayat Makki al-Quran yang awal, sebahagian besarnya menekankan saluran aman, di mana junjungan besar Nabi Muhammad (s.a.w.) dalam melaksanakan peranan Baginda sebagai Rasul Allah, berpuas hati sekadar memberi amaran kepada kaumnya perihal menyembah berhala-berhala dan menjemput mereka agar menyembah Allah, Tuhan yang Esa. Dalam ayat-ayat Madani pula, istilah jihad diguna pakai supaya membawa maksud usaha gigih dan bersungguh-sungguh. Tiada sebarang keraguan bahawa dalam ayat-ayat berkenaan, faham jihad tidak sama sekali membawa maksud peperangan dan pertempuran sebagaimana yang didakwa oleh sesetengah yang menggelar diri mereka ulama, sarjana, atau sebagaimana yang dipercayai oleh sebilangan kecil umat Muslim sendiri.
Ahli fuqaha telah membezakan empat kaedah yang membolehkan seseorang yang beriman melaksanakan tanggungjawab jihadnya, iaitu sama ada dengan hatinya, percakapannya ataupun mantiqnya, amalannya, dan melalui pedang (iaitu dengan matlamat mempertahankan dirinya daripada kezaliman). Kaedah yang pertama berkaitan dengan usaha menentang godaan iblis dan usaha menyelamatkan diri daripada waswas dan hasutannya yang mendorong nafsu manusia agar melakukan kejahatan. Jihad sebegini ditakrifkan sebagai jihad al-nafs. Bagi Nabi Muhammad (s.a.w.), ianya ditakrifkan sebagai jihad yang termulia. Kaedah yang kedua dan ketiga dilaksanakan sebahagian besarnya dengan menyuruh amalan kebaikan secara adil dan memperbetulkan kebatilan melalui saluran ilmu. Seterusnya ianya ditakrifkan sebagai jihad al-‘ilm. Kaedah keempat membawa maksud qital, yakni peperangan demi pertahanan diri, dan ia berkaitan dengan usaha memerangi musuh agama. Dalam hal ini, umat Muslimin dipertanggungjawabkan untuk mengorbankan harta benda dan nyawa mereka.
Antara sebab utama yang memberi kesan terhadap faham peperangan dan salah tafsir terhadap faham jihad ialah, apabila kumpulan manusia yang berbeza-beza memeluk agama Islam sepanjang sejarah dan mereka membawa bersama-sama dengan mereka unsur-unsur tradisi mereka berkenaan peperangan. Boleh dikatakan bahawa sekurang-kurangnya mereka mentafsirkan doktrin undang-undang Islami berkenaan peperangan dan jihad berdasarkan unsur-unsur tradisi dan pengalaman peribadi mereka sendiri. Tambahan pula, dalam masyarakat Muslim yang telah lama wujud, peristiwa-peristiwa zaman bersejarah tertentu mungkin menyumbang kepada pengubahsuaian kepada faham hadir mereka terhadap peperangan, meskipun ianya tidak memberikan kesan yang besar terhadap faham-faham syarii berkaitan dengan faham peperangan.

Dr. Syed Ali Tawfik al-Attas ialah
Ketua Pengarah, Institut Kefahaman Islam
Malaysia (IKIM).

No comments:

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di blog ini dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat blog ini hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Tajuk-tajuk yang dikupas lebih kepada masalah-masalah / persoalan-persoalan asas tentang Islam (persoalan paling asas dengan menggunakan logik akal (berpandukan bidang agama,akauntan,ekonomi,doktor,kejuruteraan,undang-undang & IT yang penulis pelajari sikit setiap bidang) dan ayat Quran/Hadith),adab adat budaya warisan kita,perkara-perkara dunia&pengalaman kisah hidup penulis. Perhatian! Penulis hanya orang biasa & bukannya Ustaz

Diharap pengunjung dapat meninggalkan tanda lawatan anda di shoutbox ya