Wednesday, December 17, 2008

Minyak tidak diserap makanan dicipta

SERDANG - Universiti Putra Malaysia (UPM) berjaya menghasilkan sejenis minyak yang apabila dicampurkan ke dalam minyak masak dapat menghalang minyak meresap ke dalam makanan terutamanya yang digoreng.

Menurut Profesor Kanan Fakulti Sains dan Teknologi Makanan, Prof. Dr. Suhaila Mohamed, minyak yang dinamakan Addex itu terdiri daripada formulasi khas biophenol daripada ekstrak tumbuh-tumbuhan.

"Hasil penemuan ini, berupaya bertindak sebagai perencat serapan minyak yang pertama di dunia serta sebagai antioksidan lemak semula jadi sehingga 85 peratus terhadap makanan.

"Ia juga mempunyai nilai untuk kesihatan lain seperti menghalang tekanan darah tinggi, antialah, antikejang otot, antikuman, antibengkak dan antikanser," katanya kepada Kosmo! selepas majlis promosi hasil penyelidikan UPM di sini semalam.

Suhaila memberitahu, minyak Addex ini juga dapat mengurangkan kegemukan dan memperlambatkan proses penuaan.

Selain itu, ia juga mampu meningkatkan rasa, kerangupan dan kualiti sesuatu makanan yang di goreng.

Pada masa yang sama, terdapat satu lagi produk lain yang diperkenalkan semalam iaitu 'Imbasan Optikal Berbilang Pancaran'.

Menurut penciptanya, Prof. Madya Dr. Ishak Aris dari Jabatan Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik, produk itu boleh digunakan untuk sistem laser yang melakukan aktiviti industri seperti pemotongan, penandaan, melorek dan pengimpalan.

No comments:

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di blog ini dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat blog ini hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Tajuk-tajuk yang dikupas lebih kepada masalah-masalah / persoalan-persoalan asas tentang Islam (persoalan paling asas dengan menggunakan logik akal (berpandukan bidang agama,akauntan,ekonomi,doktor,kejuruteraan,undang-undang & IT yang penulis pelajari sikit setiap bidang) dan ayat Quran/Hadith),adab adat budaya warisan kita,perkara-perkara dunia&pengalaman kisah hidup penulis. Perhatian! Penulis hanya orang biasa & bukannya Ustaz

Diharap pengunjung dapat meninggalkan tanda lawatan anda di shoutbox ya